17 september 2016

Media

De Kandidatenmarkt helpt samen met consortium x02025 gemeente Amsterdam bij versnelling energietransitie


Een consortium van 6 partijen gaat de koplopersaanpak energietransitie in Amsterdam voortzetten. Het gaat om een breed samenwerkingsverband tussen de community 02025 Amsterdam koploper schone energie, TwynstraGudde, DWA, Tertium, Creative Agency Vandejong en de Kandidatenmarkt. Deze partijen hebben met hun gezamenlijke aanpak de gemeentelijke aanbesteding gewonnen. De inbreng van ieders specialismen zorgt voor een krachtige ondersteuning van de wens van de gemeente om in Amsterdam flink vaart te maken met de energietransitie.

De gemeente Amsterdam en de betrokken partijen zijn van mening dat koplopers in buurten een belangrijke functie hebben. Denk aan bewoners, ondernemers en organisaties die laten zien wat er allemaal wél kan. De tijd is nu aangebroken dat er sneller van de kennis, ervaringen en oplossingen van hen geleerd wordt. De koplopers gaan bijdragen aan het in het Amsterdamse coalitieakkoord (2018) vastgestelde doel van 55% CO2 reductie in 2030. Ook moet Amsterdam in 2040 aardgasvrij zijn en in 2050 klimaatneutraal. “Met het gezamenlijk voortzetten van de koploperaanpak realiseren we een versnelling in de overgang naar schone energie. Dit doen we door het netwerk van koplopers te verbinden, versterken en vergroten.” vertelt Thijs Haverkamp, projectleider 02025 bij Oranje Energie.

Vergroten netwerk
“De ambitie van de koplopers én de gemeente ligt hoog en het is dus van belang dat het netwerk groter en effectiever wordt”, vertelt Hanke Nijman, van de adviesgroep Energie van Twynstra Gudde. “We nodigen daarom de stad uit om ambitieuze plannen aan te dragen. Wij gaan hen helpen bij het vinden van financiering, middelen en netwerk binnen en buiten de stad. Ook zullen we gaan werken met jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Door de activiteiten in en voor het koplopers netwerk zichtbaar te maken voor de stad en daarbuiten, creëren we een aanzuigende werking voor middelen en medestanders en zorgen we voor erkenning voor de koplopers.”

Vanaf 1 juni 2019 start ons consortium met deze opdracht, die in beginsel een jaar duurt.

Kader: Over het consortium
• Oranje Energie: ondernemerscoöperatie en spin in het web van Amsterdamse koplopers en de beweging 02025. Kent de uitdagingen van Amsterdamse koplopers én weet hoe hierop te acteren.

• DWA: expert in verduurzaming van de gebouwde omgeving en met kennis van techniek en aandacht voor de gebruiker. Bijna 10 jaar ervaring als coördinator van het Servicepunt Duurzame Energie Noord-Holland.

• Creative Agency Vandejong: ervaren in het ontwikkelen van uitnodigende concepten in strategische communicatie in Amsterdam. Initiatiefnemer van Spring House.

• Tertium: ervaren in strategische communicatie en participatie bij complexe thema’s op het snijvlak van wetenschapscommunicatie en burgerparticipatie.

• De Kandidatenmarkt: sociale onderneming die werkzoekende jongeren uit Amsterdam helpt bij het vinden van een baan met een unieke alles-in-één-aanpak.

• TwynstraGudde: organisatieadviesbureau met jarenlange ervaring op het snijvlak van overheid en netwerksamenleving, in Amsterdam en daarbuiten.

Interview met ‘spookjongere’

kwartaalblad Mede van Kansfonds


Felino Medina (29) was jarenlang een ‘spookjongere’. Deze jongeren zijn niet ingeschreven bij een gemeente, gaan niet naar school, hebben geen baan en geen uitkering. Daardoor vallen ze buiten de radar van alle instanties. Felino spreekt met zijn verhaal voor een veel grotere groep kandidaten die middels het Kansfonds project bij de Kandidatenmarkt weer perspectief vinden.

Felino (29) vertelt in het artikel van kwartaalblad Mede van Kansfonds over zijn situatie en de steun die hij bij de Kandidatenmarkt vond.

‘Bij de Kandidatenmarkt vond ik eindelijk een plek waar ik altijd terecht kon. Op die mensen kon ik terugvallen. Ze leerden me dat ik mijn problemen onder ogen moest zien. Rustig blijven en je zaakjes regelen. Dus dat deed ik. Proberen alles op een rijtje te krijgen. Een ID regelen, werk zoeken, schulden afbetalen. De rust die dat gaf, kende ik niet. Stapje voor stapje werd ik sterker.’  Lees het hele artikel hier. 

 

De Kandidatenmarkt bij LifestyleXperience+


Op zaterdag 22 augustus zond RTL4 een item uit over De Kandidatenmarkt en de strijd tegen jeugdwerkloosheid. Kijk hieronder de uitzending terug!